Zijn uw medewerkers trots op hun bedrijf? Als iemand aan een van uw medewerkers vraagt waar hij werkt en wat hij doet, komt er dan een enthousiast verhaal? Is de medewerker echt eigenaar van zijn functie en alle problemen die daar bij horen, of is hij alleen de uitvoerder ervan?

Joseph Folkman

Jospeh Folkman Ph.D.

Misschien is uw eerste reactie nu: “Moet ik me daar dan druk om maken?“ Mijn antwoord daarop is volmondig: “Ja!”. En dat is niet alleen mijn antwoord, maar ook dat van Joseph Folkman, gebaseerd op onderzoek onder 360.000 personen. (Joseph Folkman Ph.D. is President van Zenger Folkman, een gerenommeerd Amerikaans onderzoeksbureau).

Trotse medewerkers presteren dagelijks beter. Ze zijn flexibeler, nemen minder snel ontslag, zijn minder vaak ziek, zijn ambassadeur van uw bedrijf en tonen “eigenaarschap” voor hun taken en problemen. Van hen zult u niet horen: “dit hoort niet bij mijn functie”.

Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers trotser op uw bedrijf worden? Hier de vijf belangrijkste tips.

1. Bevorder de tevredenheid en betrokkenheid van uw medewerkers

De drie begrippen tevredenheid, betrokkenheid en trots zijn nauw met elkaar verbonden. Tevredenheid bevordert u o.a. door een eerlijke en goede beloning (incl. vergoedingen!), door goed onderbouwde beoordelingen en andere feedback te geven, door goede personeelsregelingen die ook voor iedereen duidelijk zijn enz. Ook door alle medewerkers in gelijke gevallen gelijk te behandelen, ze te complimenteren als daar aanleiding voor is en ze niet te onder- en overbelasten. Betrokkenheid is een wederzijds iets. Als u betrokken bent bij uw medewerkers, dan zullen zij het ook bij u en uw bedrijf zijn. Zie ook mijn eerdere artikelen: Betrokkenheid van werknemers: de harde waarheid en 5 tips voor het bevorderen van betrokkenheid en bevlogenheid.

2. Zorg voor tevredenheid over de leidinggevenden.

Als de leidinggevenden in uw bedrijf goed zijn komt er vanzelf betrokkenheid en trots. Vier factoren die hierbij van belang zijn:

  • “Don’t push too hard”: als uw mensen worden opgejut om resultaten te bereiken werkt dat negatief op hun gevoel van trots. Maar als ze worden geïnspireerd en uitgedaagd dan zullen ze op termijn een gevoel van trots ontwikkelen. Wie een uitdagende taak goed heeft volbracht mág en zál daar trots op zijn.
  • Zorg dat de visie, het doel en de waarden van uw bedrijf bij iedereen bekend en duidelijk zijn. Als men niet weet waar men het voor doet kan men er moeilijk trots op zijn. Te vaak wordt gedacht: “dat weten ze wel”. Maar dat is dus niet zo. Goede leiders zijn permanent bezig visie, doel en waarden te benadrukken. Ze worden daar zelf ook nog eens effectiever door.
  • Samenwerking behoort continu aangemoedigd te worden. Lijkt een open deur, maar te vaak doen we het tegenovergestelde. Namelijk het aanmoedigen van competitie. Voorbeelden hiervan zijn de lijstjes met omzetcijfers per verkoper, het uitroepen van een medewerker van de maand, het vaststellen van een gemiddeld percentage salarisverhoging (de ene medewerker kan alleen een bovengemiddelde verhoging krijgen als de andere een ondergemiddelde of helemaal geen verhoging krijgt). “Competitie creëert winnaars en verliezers, samenwerking creëert trots.”
  • Leidinggevenden geven het goede voorbeeld en zijn betrouwbaar. Medewerkers zijn trots op een leidinggevende die doet wat hij zegt en het ook waarmaakt. Een leider die A zegt en B doet kan meestal op weinig respect rekenen.

3. Bewaak de eerlijkheid.

Als uw medewerkers weten dat zij en uw klanten eerlijk behandeld worden dan is er trots. Als er ook maar enigszins vragen gesteld worden bij de eerlijkheid dan heeft dat meteen een negatief effect op de trots. Het bekendste voorbeeld is in een gesprek zeer vriendelijk en respectvol tegen iemand zijn en dan later tegen een collega die dat gehoord heeft je negatief over die persoon uitlaten. De collega zal zich direct bedenken: “doet hij dat straks over mij ook?”.

4. Lever een bijdrage aan de maatschappij.

Als u niet alleen geld verdient aan de lokale economie maar er ook iets voor terug doet dan bevordert dat de trots in de organisatie. Zomaar geld aan een goed doel geven is dan net iets te makkelijk. Zeker als u dat ook nog ergens anders vandaan haalt. (“We geven dit jaar geen relatiegeschenken met kerst maar dat geld geven we aan het goede doel.”) Wat wel helpt is al uw medewerkers op een werkdag vrijwilligerswerk laten of een bedrijfssportteam formeren en faciliteren dat geld ophaalt voor een goed doel (bijv. Roparun).

5. Stimuleer groei en ontwikkeling.

Het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden aan uw mensen kan een enorm positief effect hebben op de trots. Het moet dan wel zichtbaar effect hebben. Als u bij uw mensen nieuwe talenten kunt aanboren en aanwezige talenten doorontwikkelt dan zijn ze daar zonder twijfel trots op. Kijk bij vacatures dus altijd eerst of er een medewerker is die naar die functie door kan groeien, maar beter nog: zorg dat er al een opvolger klaar staat als er iemand op een belangrijke functie vertrekt of als u een team moet uitbreiden. Doe dit wel doordacht: als u uw beste verkoper zomaar salesmanager maakt, kunt u een goede verkoper kwijt zijn en er een slechte manager bij hebben.

Bron: Forbes