Elon Musk is bekend als oprichter en CEO van Tesla Motors. Daarvoor had hij PayPal opgericht en het geld dat hij daarmee verdiende heeft hij in Tesla gestopt. Ook heeft hij het bedrijf SpaceX, waarmee hij mensen naar Mars wil brengen. Musk heeft volgens mij hele goede ideeën over ondernemen, en vooral ook over hoe je met personeel moet omgaan en hoe je er tegenaan moet kijken. Op Inc.com zijn 40 goede tips van Elon Musk gepubliceerd. Als u ze allemaal wil lezen (in het Engels) dan vindt u ze hier.  Ik heb er hieronder de beste HR-tips uitgehaald. Over het goed omgaan met uw personeel dus.

De 11 beste HR-tips:

  1. Personeel wordt vaak gedwongen om zich te gedragen als een radertje in het totale bedrijfsproces. Dat heeft als voordeel dat je mensen kunt aannemen die minder goed en minder creatief zijn. Het grote nadeel ervan is dat  je mensen in dienst kunt houden die minder goed of minder creatief zijn.
  2. Als er weinig fouten gemaakt worden is men waarschijnlijk niet creatief of innovatief genoeg bezig.
  3. Een bedrijf is zo goed als de mensen die er werken en hoe enthousiast zij zijn om dingen te maken.
  4. Mensen werken beter als ze weten wat het doel is en waarom. Het is belangrijk dat mensen plezier in het werk hebben.
  5. Mensen worden het gelukkigst als ze mogen doen wat hun passie is.
  6. Het heeft geen zin om voor een grote complexe klus veel mensen aan te nemen. Twee mensen die iets niet weten zijn niet beter dan één persoon die het niet weet. Je moet mensen met talent aannemen die het wel weten of die erachter kunnen komen.
  7. Een team met één sterspeler erin zal best vaak kunnen winnen. Maar een team vol met talenten zal het beter doen.
  8. Het is belangrijk dat je de mensen met wie je werkt leuk vindt en waardeert. Je werk en je leven is anders nogal miserabel.
  9. Laat mensen niet geloven dat iets werkt terwijl het niet werkt. Ze raken dan teveel gericht op een slechte oplossing.
  10. Zorg ervoor dat mensen feedback aan elkaar geven en ook er ook goed mee omgaan als ze feedback krijgen. Vraag als ondernemer of leidinggevende zelf ook om feedback, het liefst van goede vrienden. Meer over feedback in dit artikel.
  11. Kortom: iedereen zou aan zichzelf moeten blijven twijfelen en zich moeten afvragen hoe hij dingen beter kan doen. Altijd.

Ik kan me voorstellen dat u nu denkt: allemaal leuk die HR-tips en ik ben het ermee eens, maar hoe ga ik dat in mijn bedrijf voor elkaar krijgen??? In elk geval niet door er niets mee te doen. Het is een kwestie van doorzetten en volhouden, lange termijn. “Het beste moment om een boom te planten is 20 jaar geleden. Maar het één na beste moment is nu.” Denk aan instrumenten als werving en selectie, (team-)coaching, cursussen en gewoon goede gesprekken met uw mensen.